growmore-מדברים וורדפרס
Search
Close this search box.

מהו מבנה קישורים ידידותי לקידום אתרים (SEO Friendly URL)?

seo friendly url

תוכן העניינים

5/5 - (6 votes)

אז מה זה בעצם מבנה קישורים ידידותי ואיך יוצרים אחד כזה בוורדפרס?

אופטימיזציה לכתובת ה-URL היא אחד התהליכים הקלים והראשונים שעושים באופטימיזציית SEO, אבל חשוב גם לוודא שבתהליך אתם עושים את מבנה הקישורים ידידותי הן למשתמש והן לגוגל.

אם אתם משתמשים בוורדפרס או בכל מערכת ניהול תוכן אחרת, אופטימיזצייה ל-URL זה משהו שתעשו ממש בתחילת הפרויקט וסביר להניח שלא תצטרכו להתעסק עם זה יותר.

במדריך הזה, תלמדו מהו מבנה קישורים ידידותי (SEO Friendly URL) ואיך יוצרים אחד כזה בוורדפרס.

תוכן עניינים

מהו מבנה קישורים ידידותי?

לפני הכל, נתחיל עם הגדרת המינוח הבסיסי כדי להבין על מה בעצם מדובר.

מה זה כתובת URL? זה בעצם ראשי תיבות של Uniform Resource Locator. כתובת URL מייצגת 'איתור משאבים אחיד', ובמילים פשוטות, URL הוא מציינת את מזהה הכתובת האינטרנטית של הדף.

לכל אתר ועמוד ברחבי האינטרנט יש מזהה כתובת ייחודי משלו.

מבנה כתובת URL
מיקום הדומיין ב-URL

הייחודיות של כל כתובת URL מורכבת משם הדומיין (לדוגמא www.growmore.co.il) ומה שבא אחריו (למשל seo-friendly-url/). שני החלקים יחד מרכיבים את מה שנקרא כתובת URL של דף.

כתובת URL של דף מחולקת ל-2 חלקים, החלק הראשון הוא הדומיין שאותו אתם קובעים בהקמת האתר ולא ניתן לשנות אותו לאחר מכן בוורדפרס. ויש את החלק השני שנקרא נתיב (path) וגם Slug ואותו ניתן לשנות דרך ממשק וורדפרס.

מהו מבנה קישורים ידידותי? זהו הקישור שנמצא ב-slug ומתאר במילה או מספר מילים את נושא העמוד בעזרת שימוש במילת המפתח בתוכו. כך שהוא יהיה קל לקריאה ובנה עבור הגולש וגם עבור מנוע החיפוש.

ככה נראה מבנה קישור שהוא ידידותי:

				
					https://growmore.co.il/seo-friendly-url
				
			

וזאת דוגמא לאיך נראה מבנה קישורים שאינו ידידותי לא למשתמש ולא לגוגל.

				
					https://growmore.co.il/?p=123
				
			

וורדפרס נותנת אפשרויות למבנה קישורים שמכילים תאריכים, כתובת בסיס לקטגוריה ולתגיות ועוד כמה מבני קישורים.

אבל האם אתם באמת צריכים להשתמש במבני הקישורים האלה? על השאלות האלה נענה בהמשך המדריך אבל לפני כן, בואו נראה למה אופטימיזציה למבנה קישורים חשובה.

מדריך שיכול לעזור: מהו מבנה קישורים (Permalink)? 

למה מבנה קישורים ידידותי חשוב ל-SEO?

לפני שבככל מתחילים לעשות אופטימיזציה ל-URL ולהפוך את מבנה הקישורים לידידותי, חשוב להבין מה הסיבה לחשיבות ומה היתרונות.

  • קישורים ידידותים משפרים את חווית המשתמש – אחד הפקטורים החשובים בקידום אתרים אורגני הוא יצירת חווית משתמש מעולה וליצור קישורים קריאים, קלים לניווט ועוזרים לגולש ולמנוע החיפוש להבין טוב יותר על מה מדבר העמוד.

לדוגמא, אתם יכולים להבין רק על ידי קריאת הכתובת הזו: https://www.growmore.co.il/best-web-hosting

שהנושא שעליו העמוד מדבר קשור לחברות אחסון אתרים זולות ומומלצות. בנוסף לכך, כתובת ה-URL מוצגת גם בתוצאות החיפוש בגוגל ואם היא תהיה קריאה ונוחה להבנה זה יתרום להגדלת שיעורי ההקלקות (CTR) של העמוד.

seo friendly url
תצוגת URL בתוצאות החיפוש

זה נכון שהפקטור הזה הוא מינורי וחלק קטן מפאזל אחד גדול של פקטורים. אבל עדיין, מחקרים וקייס סטאדי הראו שהאתרים עם מבנה קישורים מותאם וידידותי מדורג גבוה יותר בתוצאות החיפוש.

מבנה קישורים קצר וקולע עם איזכור של מילת המפתח, בדרך כלל יהיה ידידותי יותר ויזכה לדירוג גבוה יותר. למרות שגוגל אומרת אחרת, עדיין נעשה מחקרים וקייס סטאדי שמראים אחרת.

מבנה קישורים קצר נוטה לדירוג גבוה יותר
מבנה קישורים קצר נוטה לדירוג גבוה יותר.

מקור: Backlinko

איך עושים אופטימיזציה לכתובת URL ויוצרים מבנה קישורים ידידותי?

אז בואו נראה איך יוצרים מבנה קישורים ידידותי.

דומיין

הזכרתי קודם לכן שהדומיין הוא החלק הראשון בכתובת URL. לאחר שבוחרים את שם הדומיין לא ניתן לשנות אותו. לכן, חשוב לבחור דומיין טוב עוד מההתחלה.

אז מה נחשב לדומיין טוב?

  • דומיין קצר (מקסימום 2-3 מילים)
  • שיהיה קליט ועדיף בנושא האתר
  • דומיין שקל לזכור
  • עדיף שיהיה בסיומת com/.net/.org. (לקהל שלא ישראלי).
  • לקהל ישראלי עדיף לבחור דומיין ישראלי (co.il.)

הערה: בחירת דומיין משפיע ישירות על חווית משתמש ואין לה השפעה על הדירוג. אך עדיין, דומיין עם מילת מפתח של האתר יכול לתת משקל קטן.

הצפנת אתר (HTTPS)

פקטור נוסף וחשוב ביצירת מבנה קישורים ידידותי ל-SEO הוא אבטחת האתר. במיוחד שימוש בתעודת SSL.

להקמת אתר אינטרנט עם SSL יש 3 מטרות עיקריות:

1. תעודת SSL הופכת כתובות URL ל-https והיא דרך נוספת לעזור למשתמשים להרגיש בטוחים לגלוש באתר.

תעודת SSL
אתר מאובטח עם תעודת SSL

2. זה הופך את האתר שלכם למאובטח יותר, זה אומר שכל מידע שעובר דרך האתר מוצפן.

3. זה נותן לך דחיפה קטנה בדירוג האתר. גם גוגל הכריזה על כך ב-2014.

announcement google for ssl as seo factor

שימוש באותיות אנגלית

אחד הבעיות עם השפה העברית כאשר משתמשים בה בכתובת ה-URL הוא בעיית הג'יבריש. המון אנשים תוהים איך ניתן לפתור את זה מכמה סיבות:

  • ג'יבריש הופך את הקישור ללא ידידותי
  • חווית המשתמש נפגעת מכיוון שלא ניתן לדעת את נושא העמוד
  • קישורים בעברית לא ידידותיים לשיתוף

בטח נתקלתם בזה, אתם מנסים לשתף קישור מעתיקים אותו ומדביקים בוואטספ, פייסבוק או כל מקום אחר. והתוצאה היא קישור מלא בג'יבריש.

ג'יבריש בקישורים
ג'יבריש בשיתוף קישורים

הפיתרון האולטימטיבי לאתרים בעברית הוא שימוש במשפטים באנגלית. את המשפטים כדאי לתרגם מעברית לאנגלית ב-Google translate.

הסיבה לכך היא פשוטה, גוגל טרנסלייט זו מערכת תרגום של גוגל. לכן, כאשר תתרגמו משפט מעברית לאנגלית ותשתמשו בו בקישור, גוגל ידע לתרגם את השאילתא בעברית של הגולש וידע להצליב מידע עם כתובת אתר באנגלית.

מילות מפתח בכתובת URL

אחד השאלות שנשאלות כאשר מדברים על כתובות URL ידידותיים ל-SEO היא האם צריך להשתמש במילת המפתח בכתובת האתר (בתוך ה-Slug או הדומיין).

התשובה היא כן. כדאי ורצוי להשתמש במילת המפתח בכתובת האתר. הסיבה היא פשוטה, מכיוון שמילת מפתח בכתובת האתר נותנת מידע לגבי נושא העמוד גם למשתמש וגם למנוע החיפוש.

את מילת המפתח כדאי לכתוב כך שתהיה קצרה ולעניין. למשל, הכותרת של המדריך הזה היא "מהו מבנה קישורים ידידותי לקידום אתרים (SEO Friendly URL)". אתם תשימו לב שבכתובת האתר השתמש במילים "Seo-friendly-url". והושמטה המילה "מהו".

הסיבה שהחלטתי ליצור מבנה קישור בצורה הזאת למדריך הנוכחי היא מכייון שרציתי לתת משמעות קצרה ולעניין, גם שגם מנוע החיפוש יבין במה מדובר וגם אתם הגולשים.

את התרגום עשיתי מעברית לאנגלית עם גוגל טרנסלייט, בשילוב של חקר מילות מפתח באנגלית, על מנת למצוא איך משתמשים גולשים מחו"ל בביטוי "מבנה קישורים ידידותי לקידום אתרים".

הייתי יכול להשתמש גם במילת מפתח כמו "seo friendly url in wordpress". אבל, מכיוון שהמדריך נכון גם לגבי פלטפורמות אחרת לא הוספתי את המילה הזו.

באיזה מיקום מילת המפתח צריכה להיות ממוקמת? הכוונה היא איפה כדאי למקמם את מילת המפתח במשפט בסוף המשפט, באמצע או בהתחלה. כאשר גוגל נשאלת בשאלה הזאת הם אומרים שזה לא משנה. אבל לא מעט מחקרים וקייס סטאדיס מראים שעדיף להשתמש במילת המפתח כמה שיותר בהתחלה. המיקום ההתחלתי מקבל חשיבות גדולה יותר מאשר באמצע או בסוף.

איך להימנע מדחיסת מילות מפתח בכתובת האתר? הביטוי דחיסת מילות מפתח מתאר מצב שבו אתם משתמשים ו"דוחפים" מילות מפתח בכתובת האתר, בכותרת או בתוכן עצמו בצורה לא טבעית על מנת לבצע אופטימיזציה למנוע החיפוש מבלי להתחשב בחווית המשתמש.

האלגוריתם של גוגל מזהה את זה ומתייחס לזה כמניפולוציה. חשוב לשים לב לזה ולהשתמש במילות המפתח בצורה טבעית עד כמה שניתן.

על מנת להימנע מדחיסת מילות מפתח בכתובת האתר, נסו לא לחזור על מילת המפתח יותר מפעם אחת.

לצורך הדוגמא, אל תעשו את זה:

https://www.growmore.co.il/seo/website-optimization/website-optimization.php

במקום זה, תשתמשו במילת המפתח בלי איזכור נוסף בכתובת האתר. הגרסא הכי טובה היא ככה:

https://www.growmore.co.il/website-optimization

אורך כתובת ה-URL

מגבלת אורך התווים המותרת עבור כתובת URL היא 2048 תווים, אבל זה לא אומרת שצריך להשתמש בכל התויים כשיוצרים מבנה קישורים.

למעשה, עדיף להשתמש בארוך קצר ככל האפשר ולהמנע ממילות חיבור ושאר הסימנים שלא נחוצים למשתמש או למנוע החיפוש.

שימוש באותיות רישיות ואתיות קטנות

כשרושמים תווים באנגלית ניתן לכתוב אותם עם אותיות רישיות ואתיות קטנות. אך מומלץ להשתמש רק באותיות קטנות.

רוב מערכות ניהול תוכן כמו וורדפרס למשל, מאפשרות להשתמש באותיות רישיות ב-slug. לדוגמא www.example/My-Url, אבל חשוב להבין שהכתובת הזו נחשבת שונה מ-www.example/my-url

גוגל ומנועי חיפוש אחרים מתייחסים לשני הכתובות האלה כשני כתובות אתר שונות. על מנת להימנע בדפים משוכפלים תשתמשו רק באותיות קטנות.

מבנה קישורים עם כתובת בסיס

כאשר אתם יוצרים בוורדפרס עמודי קטגוריה, עמודי תגיות או עמודי מוצר כל העמודים יגיעו עם כתובת בסיס בהתאם לסוג העמוד (Category, tag, product).

לדוגמא, נאמר ויצרנו קטגוריה שנקראת SEO. מכיוון שזו קטגוריה מבנה הקישור שיווצר בצורה אוטומטית ייראה כך:

קידום ממומן

מבנה הקישור הזה לא נוצר סתם באופן הזה אלא יש לו מטרה. מכיוון שעלול להיות באתר עוד פוסט או עמוד עם אותו ה-SLUG (שזה seo), וורדפרס מקטלגת את הקישור עם כתובת בסיס של קטגוריה על מנת לא ליצור כפילויות של עמודים.

מבחינת דירוג אין למבנה הספציפי הזה השפעה רבה. אבל כמו שלמדנו קודם לכן, עדיף להשמיט כל דבר מיותר שלא קשור לנושא או מילת מפתח של העמוד. במקרה הזה עדיף לבטל את כתובת הבסיס /category כך שמבנה הקישור ייראה כך:

https://www.growmore.co.il/seo

אבל בוורדפרס לא ניתן לבטל את כתובת הבסיס אלא רק לשנות את השם שלהם דרך הגדרות > מבנה קישורים.

אז איך מקבלים שליטה מלאה על עיצוב מבנה הקישורים? לשם כך נוצר התוסף שנקרא Permalink manager pro, בעזרת התוסף הזה ניתן לשלוט באופן מלא על כל מבנה הקישורים באתר. שזה כולל כתובות הבסיס של הקטגוריות, מוצרים ותגיות. בנוסף לזה, ניתן לקצר את כל תתי הקטגוריות על מנת שלא יווצר קישור ארוך כמו זה:

https://www.growmore.co.il/category/web-design/web-design-with-wordpress

יחד עם זאת, במידה ויש לכם כבר אתר קיים עם הרבה פוסטים ועמודים, התוסף מאפשר ליצור קיצורים לכל העמודים בלחיצת כפתור אחת בלי צורך לעבור באופן ידני על כל אחד מהעמודים.

5 2 דירוגים
דירוג המאמר
הרשמה להתראות
עדכן אותי כאשר
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפייה בכל התגובות

אוהבים את התוכן?
הכניסו את המייל שלכם וקבלו עדכונים על מאמרים חדשים, טיפים ועוד הפתעות…
 

קבלו טיפים עדכניים חינם

אני שולח מדי חודש מדריכים ותוכן איכותי על שיווק באינטרנט ובניית אתרים בוורדפרס.

רוצה להצטרף?
צרף את המייל שלך

איזה כיף, מדברים!

השאירו פרטים ונחזור אליכם תוך שעה

  *במסגרת שעות העבודה (9:00-17:00)

דילוג לתוכן